Omprogrammering

Jag läste någonstans att omprogrammera sina tankar är lika svårt som att lära sig ett nytt språk. Redan från det att vi är små matas vi med olika tankar och värderingar som påverkar oss. Det fortsätter hela livet och vad vi får med oss beror på vilka människor vi möter genom resans gång. En del får kanske med sig mest positiva värderingar och tankar, om sig själva och omgivningen, en del får ungefär lika delar positivt och negativt medan andra kanske mest får negativt med sig. Oavsett vilket så blir det man får med sig som ens egen ”sanning”. Och många gånger kanske man inte ens vet om att det man bär på i sina innersta tankar och känslor inte alls är sanningen. 

 

Gud säger i sitt Ord om dig och mig: ”Du är så dyrbar i mina ögon, så högt aktad och så älskad av mig.” (Jes. 43:4) Kan du se dig själv sådan?

 

Jag tror att vi alla mer eller mindre har tankar som skulle behöva ”omprogrammeras”. Tankarna kommer per automatik och vi kanske inte alltid är medvetna om att vi tänker som vi gör, de går i samma gamla hjulspår. Vi kanske dömer andra människor efter det vi ser. Eller vi dömer oss själva utifrån prestationer, misslyckande, relationer, utseende.

Idealbilder målas upp i samhället vi lever i. Man ska ha karriär och ett välbetalt arbete. Man ska träna och äta rätt, enligt konstens alla regler. Man ska vara smal, för då är man vacker, men är man FÖR smal är man mager. Man ska vara duktig och lyckas i det man gör och vara populär bland sina vänner eller bekanta. Men de allra flesta kommer till korta. Ingen når upp till idealbilden som vi möts av. Då kommer ofta en känsla av misslyckande och strävan efter att nå dit blir som en ond cirkel.

 

Även när vi upptäcker att det är en lögn vi gått på, att det inte är sanningen om oss själva vi levt med är det svårt att bryta mönstret. Det är inte helt lätt att omprogrammera tankarna. De sitter olika hårt fast. En del är kanske lätta att byta ut medan andra får man kämpa med för att komma tillrätta med.

 

Men det finns goda nyheter! Vi behöver inte klara detta själva.

”Se, jag gör något nytt. Redan nu visar det sig. Märker ni det inte?” (Jes. 43:19)

Gud sa så här till mig en gång: ”Jag gör något nytt. JAG gör något nytt. Försök inte att prestera fram nya tankegångar i egen kraft.” Vi behöver inte kämpa och sträva efter att nå dit på egen hand. Om vi ber Gud om hjälp så vill Han hjälpa oss.

 

Rösterna i samhället är många och det är svårt att veta vilka man ska lyssna till. Guds ord är alltid sant. Jesus sa att Han är vägen, sanningen och livet. Vi behöver komma till källan med de sanna orden. Vi behöver ta till oss vad Gud säger om oss. Vi är dyrbara, högt aktad och så älskad (Jes. 43:4). Det finns ingen fördömelse för den som är i Kristus Jesus (Rom. 8:1). Om vi skulle misslyckas så finns det ingen fördömelse. Fadern fördömer inte eller förkastar oss. Gud gläder sig över oss med lust, Han tiger stilla i sin kärlek, Han fröjdas över oss med jubel (Sef.3:17). Och Han har älskat oss med en evig kärlek (Jer. 31:3)

Lyssna till de sanna rösterna och låt dig omprogrammeras från de negativa och ibland destruktiva tankarna. Guds frid!

 

 
Anonym
2014-07-24 @ 13:26:12

Tack för ett så inspirerande inlägg!
Mina tankar vandrar vidare när jag läser din text… tänk om ”min sanning” kunde sättas inom parentes och fokus fick ligga på den verkliga Sanningen. Summan av Guds Ord är sanning (Ps 119:160).
Du skriver så bra om värdsliga strävanden som karriär och välbetalda yrken, och av erfarenhet måste jag säga att av alla titlar är den förnämsta att vara Konungabarn dvs Guds barn. Mina tankar går till 1Joh 3:1-3. I samma kapitel (vers 20) står det också att om vårt hjärta fördömer oss, så är Gud större än vårt hjärta och vet allt. Det är så gott att veta att det är så! Och Han som satt på tronen sade >Se, Jag gör allting nytt< (Upp 21:5).

Guds välsignelse till dig! /Kram BB

Svar: Tack för dina tankar! Kram tillbaka!
Malin Nilsson




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0